Takstmann: En guide til hva, hvordan, og hvorfor‍

Mange nordmenn har behov for en takstmann. Vanligvis er dette når man skal selge en bolig, men det er også mulig å bruke takstmann når refinansiering, arv eller forsikringssaker er inne i bildet. Det å kalle inn en takstmann er ikke gratis, men veldig nyttig for å forstå hva boligen er verdt. Derfor er det mange ting som er lure å vite før du tar kontakt med en takstmann for å få en gjennomgående undersøkelse av boligen, samtidig som det er viktig å forberede boligen litt. Nedenfor kan du få tips til hva du kan gjøre for å klargjøre boligen for takstering, samt hvordan du kan finne en takstmann i ditt område.

Ikke ta en takstmann for en takstmann

Overraskende nok kan så og si hvem som helst kalle dem selv for en takstmann. Selv om det er ideellt at takstmannen har gjennomført byggstudier, er det ingen krav til dette. Utdanningen for å bli en takstmann består av et enkelt kurs som kun tar noen dager å gjennomføre, enten i form av et fysisk kurs eller på nett. Siden det ikke er noen opptakskrav for å sette i gang med kurset, er det mange ufaglærte takstmenn som skilter med eksperterfaring som takstmann. 

Flere har opplevd å få boligen vurdert av en takstmann, for å senere få en baksmell. Mange har ikke gjort jobben nøye nok, noe som har blitt en økonomisk belastning for mange huseiere. Dette gjør det også viktigere å vite hva du trenger å vite før du bestiller en takstmann, og hvilke røde flagg du bør være obs på. Det er nemlig ikke gunstig for hverken selger eller kjøper av en bolig dersom feil og mangler blir synlige etter handelen er utført. 

Ulike typer takstmann

For å få en oversikt over hvilke takstmenn som finnes, er det lurt å dele dem opp i fire grupper. Selv om det har blitt litt strengere regelverk de siste årene, er det noen typer takstmann det er lurt å styre unna. Disse er de mest utbredte typer takstmenn du kan møte på:

  • Amatøren: Typisk for en amatør takstmann er at det ikke foreligger noen form for hverken kurs eller utdanning innen feltet. Disse har ofte ikke peiling på hva som skal sjekkes, og må styres unna. Alltid be om referanser før du bestiller en takstmann.
  • Takstmann med kurs: Hakket over finner vi takstmann som har gjennomført et takstkurs uten videre formell utdanning som er relevant for området. Ofte er det veldig risikofylt å ansette en takstmann som kun har fullført et kurs for å få en vurdering av huset, da mange ting kan bli oversett.
  • Bare erfaring: En takstmann som har gjennomført byggteknisk skolegang har erfaring, men ingen sertifisering. Ofte har disse god kunnskap og kan få til en god taksering av huset, men det er lurt å spørre om referanser for å få en innblikk til hvor mye de egentlig kan.
  • Sertifisert: Dette er takstmannen du er på utkikk etter. Noen som har gjennomført byggteknisk utdanning samtidig som de også har takstkurs, og gjerne flere sertifiseringer. Dersom du skal legge boligen ut for salg er det lurt å dobbelsjekke at takstmannen har en SETA-sertifisering, da Forbrukerrådet anbefaler at takstmannen skal ha dette i boks for å kunne vurdere et hjem. 

Dette sjekker takstmannen

Hva skal egentlig takstmannen sjekke? Det er nemlig ikke bare viktig å sørge for at takstpersonen er sertifisert og kan gjøre jobben sin på en ordentlig måte. Om du virkelig ønsker å dobbelsjekke at alt er gjort riktig, kan du dra nytte av å vite hva du kan forvente av inspeksjonen av takstmannen. Fukt er det mest omfattende temaet takstmannen sjekker for, ved hjelp av en fuktindikator. Så hvor sjekker takstmannen for fukt, slik at du kan senke skuldrene og forsikre deg selv om at du bor i et sunt hjem uten fuktskader?

  • Vinduer: I et land med skiftende vær og mye nedbør, er vinduer et svakt punkt i hjemmet. Takstmann skal sjekke alderen på vinduene, om de slipper inn fukt og at de er velfungerende.
  • Våtsoner: både bad, toalett, kjøkken og eventuelt vaskerom skal sjekkes for fukt. Membran rundt sluker og fliser skal være i topp stand, samtidig som alle kraner og rør skal sjekkes. 
  • Varmtvannsbereder: En varmtvannsbereder inneholder mye vann, og det er viktig at takstmannen sjekker denne for fukt.
  • Steder du vanligvis ikke sjekker: Tenk hems, loft, krypkjeller, kott, tak og drenering. Gjerne sett klar en stige eller andre hjelpemidler for at takstmannen skal ha enkel tilgang til å sjekke alle krinkler og kroker som du vanligvis selv ikke tenker på. 

Dersom det oppstår fukt i hjemmet ditt, er det mer enn bare ødeleggende for huset. Helsemessig er det ikke bra å bo i et hjem som har fuktskader, da det kan oppstå muggsopp dersom fukten ikke tørkes opp. Mennesker som bor i hus med fukt, utvikler ofte luftveisinfeksjoner og luftveissykdommer som for eksempel astma. I tillegg til å sette personer i fare, vil også verdien av boligen reduseres og komme med høye regninger dersom skader oppstår som følge av fukt.

Når trenger du en takstmann?

Vanligvis blir en takstmann kontaktet før boligen skal gjennom et salg, når boligen skal gå i arv, under forsikringssaker eller under refinansiering av boliglånet. Det er ulike typer rapporter en takstmann kan gi avhengig av deres behov, og de ulike rapportene har også ulike priser. La oss se nærmere på hva slags dokumenter du trenger avhengig av hva du ønsker å få ut av takseringen:

Jeg skal selge boligen min

Dette er den vanligste grunnen til at en takstmann kommer inn på banen. Under salg av bolig vil en takstmann utføre en tilstandsrapport og boligsalgsrapport, og en megler vil påta seg ansvaret for å utarbeide en E-takst. Dette er viktig å gjennføre slik at du har alle papirer i orden, samtidig som at potensielle kjøpere kan føle seg trygge. De fleste nordmenn kan ikke kjøpe et hus uten å måtte søke om lån, og alle norske banker krever også enten E-takst og/eller verdivurdering for å kunne gi kjøperen et lån. På grunn av dette vil du gjøre deg selv en tjeneste ved å hente inn en takstmann i ditt område før du realiserer boligsalget. Hvis du bruker eiendomsmegler vil disse også kreve E-takst, da dette er ny bransjestandard.

Boligen skal bytte eier

Selv under arvesaker eller skilsmisser er det viktig å ha riktig dokumentasjon på plass. Verditakst er det dokumentet som er nødvendig å hente inn fra takstmannen, og kort forklart er en verdivurdering en antydning til hva det ville kostet å bygge en tilsvarende bolig i dag. Legg merke til at dette er enklere enn dokumentasjonen til salg av bolig, men at skilsmisser ofte kommer med underliggende problemer. Dette har ofte ført til at tidligere ektefeller kaller inn hver sin takstmann for å se hva de ulike fagpersonene kommer frem til. 

Boligen har gjennomgått skader

Under forsikringsoppgjør er det også viktig å bruke en takstmann. Takstmannen skal sette sammen en rapport kalt ‘skadetakst’ som skal sendes videre til forsikringsselskapet. Denne rapporten sørger for at forsikringsselskapet har en anelse om hva det kommer til å koste for å fikse boligen etter skade. Disse skadene kan være alt fra fuktskader til andre uforutsette skader på boligen. 

Forskjellen på en verditakst og en verdivurdering

Legg merke til at det er forskjell på en verditakst og en verdivurdering. Sistnevnte utføres av en eiendomsmegler, hvor megleren tar en titt på boligens markedsverdi. Her spiller alt fra beliggenhet til solforhold inn i bildet for å få en antydning til hva boligen kan selges for. En verditakst er derimot rapporten en takstmann utgir, som er en vurdering av hva boligen ville ha kostet om den ble bygget i dag. Dette er en mer teknisk rapport. En viktig tommelfingerregel når du skal selge din bolig er å ikke nøye deg med en gratis verdivurdering. Meglere er i dag pålagt å gjennomføre en E-takst i stedet for en verdivurdering, og denne er sjelden gratis. Du skal også alltid hente inn en takstmann for å få en verditakst, for å både sikre deg selv og potensielle kjøpere. 

Som et resultat av mye forvirring mellom selger, megler og takstmann i tidligere år, har bransjen nå funnet frem en ny standard for salg av bolig. I stedet for en verdivurdering blir det nå gjennomført en E-takst. Begrepene ‘verdivurdering’ og ‘E-takst’ brukes ofte om hverandre, men felles er at dette utføres av en megler. En E-takst har strengere krav og retningslinjer enn en verdivurdering, noe som er med på å redusere risikoen til at feil oppstår i rapporten. 

Hvordan kan du finne en god takstmann?

Heldigvis er det ikke vanskelig å få tak i en god takstmann, og vi har nå gjort det enda enklere. Det finnes faglærte takstmenn (som også kan være kvinner, om du trenger at det spesifiseres) over hele landet, og nå er det endelig enkelt å finne en i nærområdet ditt gjennom vår portal. Vi oppfordrer likevel å alltid sjekke sertifisering av takstmann før du leier inn en. Det finnes også mange ting du kan gjøre selv før takstmannen kommer, slik at jobben hans eller hennes kan bli utført på en enkel måte. 

Priser for takstmann

Avhengig av boligens størrelse, beliggenhet og lignende vil også prisen til en takstmann variere. Dersom du er flink å innhente nødvendig dokumentasjon og klargjør hjemmet for inspeksjonen vil du kunne få en rimeligere pris. Vanligvis antas det at en takstmann krever mellom 5 000 og 10 000 kroner når du trenger en tilstandsrapport. For en omfattende boligsalgsrapport kan det fort bli over 20 000 kroner. Med vår enkle plattform er det enkelt å kunne sjekke priser på ulike takstmenn i ditt område, slik at du kan finne en takstmann som egner seg til ditt budsjett. 

Forberedelser før besøket

Dersom du ønsker å spare penger på en takstmann trenger du ikke nødvendigvis leie inn den rimeligste i nærområdet. Det er nemlig flere ting du kan gjøre på egenhånd for å spare litt penger slik at takstmannen slipper å måtte bruke mye tid på jobben, eller eventuelt komme hjem til deg to ganger. Her er en liten sjekkliste til hva du kan gjøre før du utfører bestilling av takstmann:

  • Hente inn ulike dokumenter som trengs. Dette inkluderer alle typer dokumenter som omhandler boligen din. Se listen i paragrafet nedenfor for å lære mer.
  • Hold det ryddig: Selv om takstmann ikke skal skrive opp hvor mye av et ordensmenneske du er, er det likevel nyttig å holde det rent og ryddig når taskstmannen ankommer. Dette er for å sørge for enkel tilgang til alle krinkelkroker, rør, sluker og lignende. Siden takstmenn ofte forhandler med timespris, er det lurt å ha det ryddig slik at jobben kan gjøres raskere.
  • Finn frem en stige. Siden takstmann skal opp på taket og eventuelt sjekke andre steder hvor stige er nødvendig, er det lurt å ha den fremme før inspeksjonen starter.
  • Om du ikke har så veldig god råd, kan det være lurt å måle våtrom med en fuktindikator før du kaller inn en megler. Dersom det er unødig mye fukt, kan du selv prøve å sette inn en avfukter til målingene går ned. Da trenger du ikke kalle inn en takstmann to ganger.

Sørg for å ha papirene i orden

God dokumentasjon og innhenting av papirer er alfa omega å gjøre selv. For å slippe unna ekstra arbeid for takstmannen, kan du stille opp med disse dokumentene:

  • Byggetegninger for tomten og huset: Dette er for å spesifisere at alt stemmer overrens med dagens utforming.
  • Kjøpekontrakt og skjøte: Dersom du har kjøpt huset og ikke bygget det selv. Dette trenger du ikke dersom du er første eier, da vil byggetegninger og dokumentasjon på kjøp av tomt være mer relevant.
  • Forsikringsbevis: Alle norske husholdninger skal ha en husforsikring som sørger for å dekke skader på huset. Dette beviset er viktig å vise frem både under salg av huset, når huset skal gå i arv og selvsagt under forsikringssaker.
  • All dokumentasjon (med kvitteringer) fra oppussing. For at noe skal bli dekket på forsikringer, som for eksempel bytte av vask, må det ha blitt utført av en fagperson. Det er viktig å vise frem alle typer kvitteringer og dokumentasjon på oppussing slik at det skal bli godkjent. 
  • Samsvarserklæring: En samsvarserklæring er viktig dokumentasjon på at planlegging, utførelse og eventuelle endringer av det elektriske anlegget i hjemmet samsvarer med sikkerhetskrav. Alle huseiere skal ha en samsvarserklæring på plass, både ved innleie av en takstmann og ellers - spesielt under salg av hus.

Legg merke til at en takstmann også kan be deg om ytterligere dokumentasjon. Som en tommelfingerregel er det lurt å ha de overnevnte dokumentene klar når dere skal møtes slik at dere sparer tid, samtidig som du kan spare litt penger.

Oppsummering

Dersom du skal selge bolig, går gjennom en forsikringssak eller skal skjøte huset ved skilsmisse eller dødsfall må en takstmann inn på banen. Det er også mulig å få refinansiere boliglånet etter å ha sendt inn en rapport fra takstmannen til banken. En takstmann er en person som utfører en teknisk rapport på boligen din, men vær forsiktig. Det er nemlig lekende lett å oppføre seg selv som en takstmann i Norge, noe som skaper et behov for å sjekke hvilke sertifiseringer og utdanningen fagpersonen har på forhånd. Hos oss er det blitt enkelt å finne en takstmann til dine behov i ditt nærområde, slik at du kan få en tryggere og enklere opplevelse når du skal leie inn en takstmann. 

Skrevet av

Marthe Olsen er en skribent som har omfattende kunnskap om boligmarkedet i Norge. I nesten 10 år har hun hjulpet norske bedrifter, både store og små, for å sikre kvalitetsinnhold til sine kunder.

Nylige Artikler